domingo, 14 de abril de 2019

La poesia a l'aula 👩‍🏫

Amb la poesia, podem ensenyar la llengua a l'aula?

Jo pense que la poesia és un bon recurs a l'hora de treballar la llengua a l'aula per què els xiquets i xiquetes aprenen una nova llengua a través d'una manera més didàctica. D'aquesta manera naix la motivació per aprendre.
A la nostra comunitat, tenim un poeta molt representatiu, Joan Valls, que va nàixer a Alcoi. Té unes 23 obres de poesia. 
A més de treballar el llenguatge amb la poesia, podem treballar grans continguts transversals, com les emocions i la música. És clar, que hem d'adaptar la poesia amb l'edat que estiguem treballant, per què és un llenguatge un poc difícil, amb paraules complicades, ja que sempre hem de buscar la rima.
En conclusió, a partir de la poesia podem treballar la introducció de la L2, per què a través de la poesia podem realitzar una gran cantitat d'activitas dinàmiques com per exemple un obra de teatre, així els xiquets i xiquetes tenen una curiositat viva per aprendre una nova llengua. 

domingo, 7 de abril de 2019

Rúbrica d'avaluació

1. A continuació veuràs la fitxa avaluativa que fan servir en un centre d'Educació Infantil. Què et sembla? Trobes a faltar cap aspecte? Algun el consideres innecessari? Enraona la resposta.
Nosaltres pensem que li falta una mica més d'especifitat, ja que creiem que deurien aparèixer les opcions de SI i NO i la columna d'observacions, on el mestre puga escriure detalls que creu que son més rellevants.
Respecte a les accions que apareixen creiem que no és necessari que un xiquet estiga o no assegut de forma correcta, ja que per a conversar no és necessari estar assegut perquè un xiquet de 3 anys necessita moviment i no pot estar més de 5 minuts assegut.
Les accions de respectar el torn, escoltar als altres i el to de veu, considerem que son aspectes importants a l'hora de valorar la conversa en els xiquets i les xiquetes perquè son normes que deuen aprendre i respectar. Pel que fa a l'aspecte de segueix el fil de la conversa, pensem que tampoc és molt necessari, ja que son els infants de molt poca edat i els costa mantenir una gran conversa, per això, nosaltres com a educadores, hem d'anar treballant-ho poc a poc, per a què quan arriben a l'etapa de primària ja siguen capaços de seguir-la. Per últim, el ítem de no repeteix, pensem que si és necessari, per què a vegades, quan els xiquets i xiquetes repeteixen les frases/paraules que diuen els companys és un signe de burla, així que hem d'ensenyar-los les normes adequades de comportament.
En conclusió, pensem que aquesta rúbrica és molt senzilla i que a l'Etapa d'Educació Infantil deuríem valorar més aspectes i amb més detalls, per què és una etapa fonamental per al procés d'aprenentatge.


2. Ara dissenya la fitxa d'avaluació de la conversa que tu faries servir a la teua aula. Creus que és un aspecte rellevant en l'aprenentatge de la LS?

NOM ALUMNE/A:
COGNOMS ALUMNE/A:
EDAT ALUMNE/A:



ACCIONS
SI
NO
OBSERVACIONS RELLEVANTS
TÉ BONA PRONUNCIACIÓ?



RESPECTA EL TORN DELS ALTRES?



ESCOLTA EL QUÈ SE LI DIU?



LA VELOCITAT DE LA CONVERSA ÈS BONA?



RESPECTA EL TEMPS DE PARLAR ELS ALTRES?



TÉ UN AMPLI VOCABULARI?



COMPREN EL QUE SE LI DIU?





Aquesta seria la nostra rúbrica d'avaluació i pensem que ens seria de gran ús per a avaluar el procés d'aprenentatge dels nostres alumnes, a més de ser un gran aspecte rellevant per al aprenentatge de la L2 perquè ens ajudarà a millorar aquells aspectes que trobem dificultat.

martes, 2 de abril de 2019

Conferència "Una aventura de paraules"

Avui, han vingut dos professores d'un col·legi d'elx a donar-nos una xarrada de com treballen a l'etapa d'infantil. L'objectiu principal és la immersió lingüística des de que son ben petits. 
Al col·legi no predomina amb abundància la immigració ja que és tracta d'un col·legi de classe mitja-alta. És centren principalment en la globalització, a més, com hem dit anteriorment, treballen atenent a la llei 4/2018, on el 50% de l'educació la fan en valencià i, als 3 anys, no donen anglés.
Pensen que hem de crear contextos significatius, atenent sempre a les necessitats i funcionalitats dels xiquets i xiquetes, d'aquesta manera, intentar crear un ambient motivador, on és gaudisca amb la motivació d'aprendre eixa nova llengua.  
Com he comentat abans, treballen de forma globalitzadora, amb un horari flexible i activitats on és pugen atendre als xiquets de forma individualitzada.
Un dia a dia a les seues aules és de la següent manera: 
Comencen amb "l'entrada amable" on les famílies ajuden a acomodar-se als xiquets, i després realitzen l'assemblea, que als 3 anys, sol durar 5 minuts, on, juntament amb les rutines, els xiquets i xiquetes aprenen vocabulari. Tenen dos tipus de activitats, les obligatòries i les voluntàries. Treballen per tallers, que els realitzen 4 dies a la setmana i per a fer-los, divideixen el grup en dos. 
Les temàtiques que tracten son:
- Matemàtiques i la informàtica.
- Racó de la parla.
- El art.
Pensen que l'art és un cosa imprescindible a l'etapa d'infantil, ja que és una manera d'expressar-se sense cap dificultat. A més, a banda de tractar el joc simbòlic, cal treballar el teatre, cançons, titelles i contes, ja que és una manera de treballar sistemàticament la lectoescriptura. 
A la l'etapa d'infantil, veurem pràcticament totes les etapes:
- Indiferenciadada.
- Diferenciada.
- Escriptures sil·làbiques.
Per últim, cal destacar que els espais d'aprenentatge han de ser sempre atenent a les diferents intel·ligències múltiples, i és molt important treballar l'aprenentatge cooperatiu per parelles.